čtvrtek 23. února 2012

V. semestr na FIT ČVUT – první dojmy

 

Bezpečnost (BI-BEZ)

Ačkoliv tomu název přímo nenapovídá, jedná se (také) o pokračování matematických kurzů minulých dvou ročníků. Důkaz Malé Fermatovy věty se však u zkoušky prý nepožaduje.
Předmět má velmi zajímavá cvičení s využitím výpočetního systému Mathematica, známého z předmětu BI-ČAO (Číslicové a analogové obvody) v prvním semestru. Každé cvičení má svůj "notebook", tj. soubor Mathematicy, který je členěný jako prezentace či pracovní listy s připraveným zadáním i pomocnými funkcemi. Pomocí kláves Shift+Enter lze jednotlivé výrazy v "notebooku" nechat vyhodnotit. Na prvním cvičení jsme luštili Caesarovu a afinní šifru s využitím grafu četností písmen.
Je to efektní a efektivní, ačkoli ještě efektivnější by to bylo, kdyby člověk v Mathematice něco (více) uměl. Takhle mě trochu mrzelo, že to není Python. Na EDUXu se píše, že na cvičeních budeme také pracovat v Javě; ale jen tak lehce, protože na škole se povinně učí C/C++ a ne Java.
À propos: nějaký interaktivní systém à la Mathematica se musí dostat do hodin středoškolské fyziky a matematiky. Ne nutně drahá a uhlazená Mathematica; i s Pythonem a pár knihovnami by se dalo hodně udělat.

Projekt, prezentace a rétorika (BI-PPR)

Humanitní předmět, ze kterého studenti utíkají jako krysy z potápějící se lodi, neboť vyžaduje zvolit si v dohledné době téma bakalářské práce. Neutíkám, vytrvám až do konce… :-)
Přednášky vede paní magistra Schmidtová ze stavební fakulty, od které jsem se dozvěděl, že v humanitních vědách se nedefinuje, ale vymezuje. Jaký přesně je v tom rozdíl, jsme se nedozvěděli (témeř kus noetiky…). Formu své prezentace, plné stínovaných obdélníků s pojmy a šipkami, zdůvodnila tak, že jsme jako studenti FIT pravděpodobně "vizuální typy", a že kdybychom byli typy jiné, studovali bychom patrně jinde.
Tak jsem si při té příležitosti uvědomil, že jsem si před dvěma lety zvolil dobře, když jsem se zapsal na FIT. Jak by dopadlo mé působení na FF UK, kdo ví…

Administrace OS Windows (BI-ADW)

Předmět vedený charismatickým panem Práglem, který se mihnul už v předmětu BI-UOS (Úvod do operačních systémů) v prvním semestru. Vypadá to, že půjde o trochu jiný (a asi lehčí) předmět, než bylo BI-ADU (Administrace OS Unix).

Architektury počítačových systémů (BI-APS)

Skryté paměti, superskalární architektura, predikce skoku, SIMD instrukce a takovéhle věci. Na cvičeních se bude programovat v nějakém assembleru.
Výraznou osobností předmětu je dr. Zahradnický, který vede cvičení. Mám dojem, že o předmětu jednak mnoho ví a jednak to umí a chce předat dál. Těším se, co se dozvím.

Daně pro neekonomy (BI-DAN)

Předmět s vtipným názvem vede vtipná doc. Slintáková z VŠE. Z povinných ekonomicko-manažerských předmětů jasná volba (Makroekonomické souvislosti domací a světové ekonomiky alias BI-MEK nepočítám, otevřely se teprve nedávno). Jsem rád, že naše fakulta s VŠE spolupracuje a naskytne-li se mi v rozvrhu příležitost, jistě toho ještě využiji.
Předmět mi trochu připomíná rok ekonomie v rámci společenských věd na gymnáziu (prostor pro diskusní jam session). Věřím ale, že se naučíme i prakticky ty daně počítat :-)

Efektivní implementace algoritmů (BI-EIA)

Skryté paměti, SIMD instrukce, kde jen jsem to viděl?
Stěžejní částí předmětu dr. Šimečka je semestrální práce, která spočívá v implementaci a měření naivní, optimalizované a paralelní varianty řešení dané úlohy (barvení grafu, obchodní cestující, počítání s maticemi, řazení…).

Efektivní programování 1 (BI-EP1)

Ti, kteří interakci s hodnotícím systémem ProgTest v prvním ročníku brali jako sport (spíše než jako boj o holý život), se hlásí do "výběrového" předmětu BI-EP1. Předmět vede sympatický idealista pan Kačer a místo ProgTestu zde vystupuje hodnotící systém používaný při školním kole mezinárodní programátorské soutěže ACM ICPC, kterému se C++ program musí posílat s bizarní koncovkou .C.
Předmět se ve dvoutýdenních cyklech zaměřuje na "bezchybný návrh" (1. týden bez nápovědy) a "bezchybnou implementaci" (případný 2. týden s nápovědou a bodovou ztrátou) programů. Tématicky doplňuje předmět Efektivní algoritmy (BI-EFA) ze 3. semestru - datové struktury, rekurze, dynamické programování, výpočetní geometrie. Pro polovinu těch lepších se otevírá návazný předmět BI-EP2.
Zapsal jsem si BI-EP1 proto, že jsem na něj slyšel velmi kladné ohlasy a jeho téma mě zajímá. Doufám, že ho nebudu muset "dropnout" kvůli časové náročnosti.
Získám zápočet z BI-EP1? Budu pozván do BI-EP2? A co na to Jan Tleskač? Dozvíte se v lednu…

Žádné komentáře:

Okomentovat

Úvod do translatismu X. aneb Obrácená strana medaile

Hlídejte si svá holoubátka! Po více než třech letech dospěl filologicko-psychologický seriál o nové vědní disciplíně translatismu ke s...